Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

الجمعة، ٢ نوفمبر ٢٠٠٧

"حقي"وصلت لموقع شمساوي

قامت رابطة حقي في كلية الهندسة وكلية الطب بجامعة عين شمس - بمسيرة صامتة تطالب فيها بإنهاء مهزلة ارتفاع المصاريف وقد شارك في المسيرة بكلية الهندسة أكثر من ألف طالب وكذلك شارك في المسيرة بكلية طب قرابة 1000 طالب أيضاً

وقد جاءت تعليقات الطلاب علي المسيرة أنها حاجة رائعة لأن المصاريف فعلاً أصبحت لا تطاق و تضاعفت لأكثر من 400 % هذا العام فقط .. وهو ما أدي إلي أن أكثر الطلاب لم يقوموا بدفع المصاريف
وقد صرح الطلاب وأبدوا إعجابهم بالرابطة وطالب بعضهم بأن يكون عضواً مؤسساً في الرابطة وأن أهداف الرابطة مشجعة لتطوير الكلية وإيصال أصوات الطلبة إلي المسؤولين ويبدوا أن الطلاب قد أخذوا قراراً ببدء فعاليات إرجاع حقوقهم مثل العمال
(نقلا عن موقع شمساوي التي قامت بالنقل من مدونة لا للكوسة)
الخبر على مدونة لا للكوسة:http://no4kosa.blogspot.com/

هناك تعليقان (٢):

Mohamed Abdelgeleel يقول...

امبارح كنت في محاضرة انجلش في الكلية الدكتورة وزعت كتاب بعشرين جنيه يعد ما اخدته لقيته 25 صفحه وش وظهر يعني كلهم 50 صفحة علي بعضهم يعني يتصوروا ب2 جنيه انا قولت لطاب زميلي انا حروح اكلم الدكتورة قالي روح وانا معاك بس مش حتكلم قوتله ماشي انا حكلمها

المهم روحت قولتلها انا اسف يا دكتور اني حتكلم في موضوع زي ده بس هل في حاجة تانية بالعشرين جنيه

قالتلي لا الكتاب بس

قولتلها طيب حضرتك الكتاب 25 صفحه وش وظهر يعني يتصور ب2 جنيه ونص

قالتلي الراجل بتاع التصوير كان المفروض حيعمل كل ورقه لوحدها مش وش وظهر

طبعا واضح ان الدكتورة ذكية زياده عن اللزوم متعرفش انها مش فارقه 25 ورقه وش وظهر هيا هيا 50 ورقه كل ورقه لوحدها نفس الثمن 2 جنيه ونصف ولذلك انا مرضتش اقولها كدا علشان مطلعش بالماده وسبتها وانا بقول حسبنا الله ونعم الوكيل

غير معرف يقول...

حقي وحقك هناخده
اتحركوا واعملوا حاجة تاخدوا بيها حقوقكم زي ما عملت هندسة اللكان كتاب الفيزياء ب150 وجنيه وعملوا مسيرة قدموا فيها طلب بخفض أسعار الكتب اللوافقت عليها الإدارة